فرمول ملکولی آب H2O میباشد. برای آب حدود 18 نوع ایزوتوپ وجود دارد. به علت وجود پیوندهای هیدروژنی درآب ویژگیهای ذیل در آب  از مواد با وزن 1 ملوکولی مشابه بیشتر است . نقطه جوش و نقطه ذوب حرارتی .دانسیته ویسکوزیته کشش سطحی ثابت دی الکتریت . ملکول آب قطبی است و بسیاری از مواد یونی را در خود حل می کند .

آب های قابل شرب را می توان به انواع زیر تقسیم نمود :

  • آب چشمه
  • منابع آب های زیرزمینی
  • آب رودخانه ها و جویبارها

 

براثرعوامل تاثیر گذار، درهرکدام از این منابع فرعی برخی خواص شیمیایی آنها عوض میشود و همراه خود املاح را (که برخی از این املاح برای ما مفید و برخی مضر هستند) به همراه می آورد.

 

1-2- آب چشمه

 یکی از زلال ترین آبها , آب چشمه می باشد.آب چشمه با سختی 150 که کمترین املاح مضر را برای بدن دارد از پاک ترین  آبها می باشد. آب چشمه به صورت طبیعی تصفیه می شود به این صورت که پس ازآب شدن برفها روی کوه ، بعد از گذشتن از لایه های  سخت و  نرم کوه که مانند  صافی عمل میکنند کلیه  املاح  مضر , از آب جدا میشود .

 

1-3- منابع آب های زیرزمینی

دربیشتر آبهای زیرزمینی و اکثر آب چاه ها آهن بصورت   FE2+و منگنز بصورت MN+  وجود  دار د. علت این امرآنست که دراکثرآب چاهها اکسیژن  حل  شده  وجود ندارد. ولی معمولاگازکربنیک CO2ویونهای بیکربنات حضوردارند آهن و منگنز حل شده درآبی که  از چاه  به بیرون پمپاژ میشود، تا زمانیکه اکسیژن هوا را  جذب  ننموده ، با چشم قابل رویت نیست وقتی که اکسیژن جذب آب شد ، رنگ روشن آب به تدریج تیره شده و در نهایت به رنگ زرد وسیاه درمی آید بدین علت که آهن و منگنز پس از اکسید شدن به فریک  FE3+و منگانیک MN3+ غیر محلول تبدیل شده و ته نشین میگردد . در طبیعت ، اکثر  فلزات با جذب اکسیژن  و اکسید شدن از محیط عمل خارج  میشوند مانند آهن که بر اثر اکسیداسیون تبدیل به زنگ آهن شده و از محیط عمل خارج میگردد.

وجود بیش از حد آهن و منگنز باعث میشود که آب بدمزه شده و در تولیدات صنعتی باعث ایجاد رگه ، رنگ  و نقاط قابل ایراد در تولید  می شود . لکه های آهن به رنگ زرد متمایل به  قهوه ای و  لکه های منگنز  برنگ سیاه  متمایل  به ارغوانی می باشد.

 

1-4- آب رودخانه ها و جویبارها

رود آب شیرینی است که در سطح خشکی جریان می یابد و معمولاً به دریا می ریزد. این آب در یک راه آب(کانال) جریان دارد. کف کانال بستر نامیده می شود و کناره های کانال کناره رود نامیده می شوند .

1-4-1- رودها از کجا شروع می شوند و کجا تمام می شوند

رودها از منبع شان در زمین های بلندتر، مثل کوه ها یا تپه ها شروع می شوند. این جا جایی است که آب باران یا برف ذوب شده جمع می شود و نهرهای کوچکی را تشکیل می دهد. این نهرها یا آب بیشتری جمع می کنند و رشد می کنند و بزرگ تر می شوند و تبدیل به نهرهای بزرگ تری می شوند و یا به نهرهای دیگر برخورد می کنند و به آن ها آب اضافه می کنند. اکثریت بزرگی از رودها در نهایت آبشان را در دریا یا دریاچه خالی می کنند.