عامل ضریب گـیاهی در تعیین آب مورد نیاز گـیاهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا از یک سو تحت تاثیر خصوصیات فیزیولوژی گـیاه و مراحل رشد آن و از سوی دیگـر تحت تاثیر شرایط عملی از قبیل تاریخ کاشت، نوع کاشت و سایر امور مربوط به کشاورزی و آبیاری قرار دارد.

برای دستیابی به مقدار Kc برای محصولات مختلف ، دستورالعملهای ارایه شده توسط سازمان خوار و بار جهان F.A.O. در نشریه 24 به همراه نتایج فعالیت تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت کشاورزی در مورد برآورد آب مورد نیاز گـیاهان عمده زراعی و باغی کشور (جلد 1 و2) توصیه شده است. شاید برای شما هم سوال  باشد که فرضا ضرایب گیاهی برای استفاده و ران مدل CROPWAT آن هم گیاهانی که در لیست کتابخانه ی اصلی کراپ وات وجود ندارند را از کجا پیدا کنید که این مرجع 2 جلدی فوق را می توان از سازمان تحقیقات کشاورزی درخواست کرد. 

 

از آنجاییکه نتایج تحقیقات مزبور با نتایج محلی در هر شهرستان (لایسیمتر و ...) توسط یک گـروه محقق مطابقت داده شده، نتایج حاصل از این تحقیق بعنوان تنها مرجع علمی و قابل اعتماد در کشور در زمینه نیاز آبی قابل استفاده میباشد. اساس تحقیق فوق نیز همان پیشنهادات FAO می باشد که برای مناطق مختلف کشور (شهرستان) تطبیق داده شده است .